Remedial Teaching / Bijles Wiskunde / Begeleiding Leervakken

Bijles Wiskunde

Binnen mijn praktijk richt ik mij ook op het geven van bijles aan jongeren van het voortgezet onderwijs (zoal leerlingen van de praktijkschool, BBL, KBL en TL , als leerlingen van HAVO en VWO) en het MBO, die leerproblemen hebben met het vak wiskunde. Mijn praktijk bevindt zich in Dronten en is goed te bereiken vanuit Swifterbant, Biddinghuizen en omgeving. In tegenstelling tot Remedial Teaching is bijles voornamelijk gericht op de inhoud van de lesstof. Bijles wiskunde is bedoeld voor jongeren die het nodig hebben om bepaalde stof die op school al aangeboden is, nog eens in een rustiger tempo door te nemen. Ik zal vooraf geen onderzoek doen en geen handelingsplan opstellen, zoals bij Remedial Teaching wel het geval is.

Tijdens de bijlessen wiskunde is het denken en praten over wiskunde wel een belangrijk onderdeel. Enerzijds om helder te krijgen met welke leerproblemen we te maken hebben: welke denkschema's de jongere paraat heeft, welke (deels) weggezakt zijn en welke niet correct zijn. Dit maakt het voor mij mogelijk om af te dalen naar het niveau van de jongere, om van daaruit verder te helpen de leerproblemen op te lossen. Anderzijds zorgt het denken en praten over wiskunde ervoor dat de jongere bruikbare denkschema's opbouwt en dat deze met elkaar verbonden worden tot een logisch geheel. Ter ondersteuning maak ik regelmatig tekeningen op het bord of noteer ik b.v. bepaalde zaken naast elkaar, om zo de verschillen te kunnen laten zien. 

Bij het ontwikkelen van goed bruikbare denkschema's is het beheersen van het basisniveau van groot belang. Op het basisniveau gaat het om direct waarneembare dingen, om toepassingsmogelijkheden van wat geleerd wordt. Tijdens de bijlessen wiskunde zal ik zo nodig terug gaan naar het basisniveau en de jongere handelend bezig laten zijn, zodat duidelijk wordt waar hij /zij mee bezig is. Op deze wijze wordt een begrijpelijke overgang naar het volgende niveau bevorderd.

Om de leerproblemen aan te pakken, zal ik de jongere vooral zelf in actie laten komen. Actieve betrokkenheid, op het juiste niveau, levert veel meer op dan een lange instructie van mij. Dit laatste beperk ik dan ook waar mogelijk. Soms kan een klein stukje op weg helpen al voldoende zijn. Jongeren die ontdekken dat ze al heel veel zelf weten en kunnen, zullen met meer zelfvertrouwen aan de slag gaan.

Ook vragen gericht op de manier van werken zullen onderdeel zijn van de bijlessen wiskunde. Bij het maken van wiskunde opgaven moet de jongere de volgende stappen doorlopen:

1.  Plannen:

De gekregen informatie ordenen, de vraag noteren en aanvullen met voorkennis. Een tekening maken van de situatie, de standaard formule noteren, .. Bedenken wat je moet uitrekenen en wat je eerst moet doen. Hier evt. middels "terug redeneren" achter zien te komen. 

2. Uitvoeren: 

De berekening(en) uitvoeren, waarbij de juiste volgorde van de bewerkingen aangehouden wordt. En aandacht voor de notatie van de berekening en het afronden van het eindantwoord. 

3. Reflecteren: 

Wat betekent de oplossing? Indien mogelijk de opgave nakijken en daarvan te leren: Heb je de berekening correct uitgevoerd? Kan het eenvoudiger? Heb je het antwoord op de juiste manier genoteerd?

Leren werken volgens deze stappen zal de zelfstandigheid van de jongere bevorderen.

Zelfvertrouwen en zelfstandigheid zijn basisbehoeften van iedere jongere, wanneer hieraan voldaan wordt komt de jongere tot leren.

E-mailen
Bellen
Map
Info