Remedial Teaching
Remedial Teaching is professionele didactische hulp aan kinderen van het basisonderwijs op het gebied van rekenen, taal (waaronder spelling, werkwoordspelling en woordenschat), technisch lezen en begrijpend lezen, voor kinderen waarbij het leerproces op school niet volgens de verwachting verloopt.
Vaak gaat het leren vanzelf, maar bij sommige kinderen verloopt dit moeizamer. Hierdoor kunnen leerachterstanden ontstaan, waardoor het kind moeilijk meekomt met de groep. Meestal gaan leerproblemen samen met andere problemen zoals een negatief zelfbeeld, faalangst of motivatieproblemen.
Door goed naar het leerprobleem te kijken, is het mogelijk om een effectieve leeromgeving te creëren die aansluit bij de onderwijsbehoeften van het kind. Binnen het begeleidingstraject staat het leerproces centraal en zal het kind geleidelijk aan ook inzicht krijgen in het eigen leerproces. Op deze wijze wordt niet alleen de leerachterstand ingehaald, maar ook het zelfvertrouwen, de motivatie en de zelfredzaamheid versterkt en wordt leren weer leuk.
Vroegtijdig inzetten van Remedial Teaching, zorgt ervoor dat de leerachterstand beperkt blijft en daarbij ook eventuele andere problemen. Aangezien ik veelal gebruik maak van spellen, hebben de bijeenkomsten geen schools karakter en zal het ook jonge kinderen aanspreken.
Er zijn verschillende mogelijkheden om de sessies vorm te geven, namelijk:
- Ik doe een klein onderzoekje en ga samen met het kind werken aan de hiaten die naar boven gekomen zijn.
- School levert mij b.v. de analyse van een toets aan of zaken die tijdens de lessen opgevallen zijn. Het is ook mogelijk dat ik hiaten aanpak die mij al werkend met het kind opvallen.
- Ik geef preteaching, dit houdt in dat ik hetgeen op korte termijn op school aan bod gaat komen alvast uitleg en inoefen.
- Ik doe uitgebreid onderzoek naar het leerprobleem, zoals onderstaand beschreven is:
De stappen die doorlopen worden tijdens een uitgebreid onderzoek
1. Intakegesprek:
Een begeleidingstraject start met een intakegesprek. Tijdens het gesprek met het kind en de ouders zal ik de hulpvraag, de voorgeschiedenis en actuele situatie en de verwachtingen in kaart brengen.
2. Diagnostisch onderzoek:
Oorzaken van leerproblemen kunnen heel divers zijn, bij rekenen kun je bijvoorbeeld denken aan sommen die betekenisloos zijn geworden, aan sommen die een te groot beroep doen op de taalvaardigheid van het kind, problemen bij het uitvoeren van de berekening, het houden van overzicht of bijvoorbeeld de mate van zelfvertrouwen.
Om vast te stellen waar de precieze behoeften van het kind liggen en begeleiding op maat te kunnen bieden, zal ik daarom tijdens een aantal sessies gericht meer informatie verzamelen, het leerproces staat daarbij centraal. Het kan daarnaast gewenst zijn om, in overleg met de ouders contact met school op te nemen. Van de uitkomsten van het diagnostisch onderzoek maakt ik een verslag, hetgeen met de ouders en het kind doorgesproken wordt.
Indien gewenst stel ik vervolgens een handelingsplan voor begeleiding op. Hierin beschrijf ik o.a. de beginsituatie en de hulpvraag van het kind, het doel van de begeleiding en de manier waarop ik samen met het kind aan het doel zal gaan werken.
3. Begeleiding:
Aansluitend start de gerichte begeleiding voor een bepaalde periode, indien nodig wordt de begeleiding tussentijds bijgesteld. De wekelijkse begeleiding zal in principe bestaan uit sessies van 55 minuten. In overleg zal dit voor schooltijd, onder schooltijd of na schooltijd zijn in mijn praktijk in Dronten.
4. Evaluatie:
Aan het eind van de periode volgt een evaluatie. Op basis van de evaluatiegegevens bekijk ik in samenspraak met de ouders en het kind of voortzetting van de begeleiding nodig is dan wel of er andere vervolgstappen wenselijk zijn.