Bijles leervakken
Naast bijles wiskunde, het vak waar ik voor opgeleid ben, begeleid ik ook regelmatig leerlingen van het voortgezet onderwijs met de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en economie. Het begeleiden van leerlingen vindt plaats in mijn praktijk in de Munten 1 te Dronten, die goed te bereiken is vanuit Swifterbant, Biddinghuizen alsook vanuit Kampen, Elburg en Lelystad. Ik zie leerlingen die er moeite mee hebben om overzicht over de stof te krijgen. Dit ligt vaak deels aan de methode, de stof is als een doorlopend stuk tekst geschreven, waardoor het lastig is om hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Maar de problemen kunnen ook voortkomen uit het feit dat de leerling moeite heeft met b.v.:
- betekenis geven aan de zogenaamde verwijswoorden (b.v. hij, daar) en signaalwoorden (b.v. daardoor, echter);
- de betekenis van woorden of afkortingen;
- het onderscheiden van hoofdzaken en bijzaken;
- het op papier zetten van de belangrijkste informatie;
- er op tijd mee beginnen.
In overleg met de leerling bied ik hulp:
- Door een manier aan te reiken om de stof in eigen woorden en overzichtelijk op papier te zetten, een manier die de leerling dwingt om nauwkeurig te lezen en op zoek te gaan naar verbanden. Dat proces en het uiteindelijke product helpen beiden bij het leren van de stof.
- Door uitleg/oefening te geven over verwijswoorden en/of signaalwoorden, door te oefenen met het onderscheiden van hoofdzaken en bijzaken en/of door te werken aan de woordenschat.
- Door te stimuleren om er voor of na elke les van school al mee aan de slag te gaan, zodat het niet op het laatste moment aankomt. Een ander voordeel: de volgende les is daardoor meestal ook beter te volgen. Het stimuleren zal gebeuren door te praten over het belang ervan en dit na verloop van tijd ook zelf te ervaren. Hierdoor wordt de intrinsieke motivatie versterkt.
- En er is nog veel meer mogelijk, afhankelijk van wat we voor problemen tegenkomen.